יום ראשון, 30 במאי 2010

איתור שירים

אני יודעת שממש מאוחר עכשיו, אבל רציתי לספר על מקרה שקרה בדלפק ההדרכה לפני מספר דקות: שי התכונן לסיים הדרכה אחרונה לשרון - סטודנטית מהמחלקה לאמנות יהודית שהגיעה ברגע האחרון וחיפשה מאמרים בנושא "האנשה מדינית". בדיוק כששי סיים - והשעון הראה שאוטוטו צריך להודיע לקוראים שהמקום נסגר, התישבה מולו אישה - ואמרה שהיא מחפשת שיר לאזכרה של אבא שלה.
השתררה דממה בכיס הקטן שבו קיננתי - ושי שהחליט להתעלם מהשעון, ולדלג על ההסבר שזהו דלפק יעץ מסוג שונה - נעץ מבט מרוכז במסך המחשב.
"איך אתה מחפש שירים?"
האמת היא שזה גם מה שאני שאלתי בתוכי - אבל להפתעתי לשי היתה תשובה: "אני אחפש קטלוג לשירים עבריים באתר הספרייה הלאומית" - ובאמת משהו התחיל לנצנץ גם בראשי החשוך. זכרתי שיש שם משהו, כי פעם בבית שי שוטט בין הקטלוגים השונים של הספרייה הלאומית, ובלי שהתכוונתי בכלל, קפצתי בדיוק מעל הקישור של "כלניות", ולהפתעתי ולהפתעת שי, שמענו את שושנה דמארי שרה בקול אותנטי לחלוטין - וגם חזק לחלוטין: מה שהריץ את אמא של שי מהמטבח עם מגבת כלים...
אז הפעם שתקתי, ו א פ ש ר ת י לשי להוביל. שי נכנס לאתר בית הספרים, גישש קצת למטה, ומצא: "ארכיון הצליל הלאומי - קטלוג".
ואז הוא פנה אל האישה שמולו ושאל: "את בטח לא מחפשת סתם שיר. אולי שיר שקשור לעיסוק שלו? יש נושא שאפיין אותו?"
"או, אבא שלי עשה המון דברים. הוא גם בנה את הארץ."
"אה.."- אמרתי לעצמי בחשכת הכיס.
"ננסה לחפש שיר לפי מילה". הסביר שי: "'אבא'. בואי נראה אם לא נקבל מבול של תוצאות" - ובאמת שי קיבל קרוב ל-400 שירים.
"אז אולי נצליב את המילה 'אבא' עם 'געגוע', או 'זכרון', או 'זכרונות'"- המהם שי והקליד תוך כדי: 'אבא' וגם 'געגוע* או זכר*" - וקיבל כ- 25 תוצאות.
ובאמת, בין התוצאות היו כותרי שירים שקלעו לנושא. שי הצביע על שורת השיר של אהוד מנור: "אבא שר אני לך על שיום אחד קמת ותלך", ואני שאלתי את עצמי איך שי יכול לעבוד בצורה ק ו ר ק ט י ת במצב עדין שכזה. ואז שי נזכר. "יש שירים שמדברים על מחזוריות בטבע. כמו השיר של נעמי שמר (שי מכור לשירים עבריים) "לשיר זה כמו להיות ירדן", וגם של חווה אלברשטיין "מים מתוך הבאר", "בית אבי" של יהורם גאון, "ניגונים" של שלישיית המעפיל וגם...
אחרי ששי שלף מזכרונו ומהקטלוג מספר שירים מתאימים פחות או יותר, באה השאלה "אבל איך אני מגיעה למילות השיר?"
"אה. זה פשוט. יש אתר אינטרנטי בשם מומה, וגם אתר למילות שירים עבריים", ותוך כדי הסבר הוא הקליד בגוגל "שירים עבריים מילים" - והגיע לאתר http://www.mp3music.co.il/lyrics/ - ושם אפשר לחפש לפי מילים מתוך השיר, מה שהקל על המלאכה.
שי הדפיס את מילות השיר והושיט אותם לאישה - ואני חשבתי, שאיזה מזל שיש לפעמים דברים לא שגרתיים בדלפק ההדרכה (בתנאי שאפשר לעמוד מולם), ועוד יותר מזל שאתרים המשמשים את שי ואותי בשעות המנותקות לגמרי מהעבודה - תורמים גם כשצריך אותם כאן ועכשיו...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה