יום ראשון, 2 במאי 2010

קטלוג מאוחד לספרים

- "שי? מה קורה כשהספר שאני מחפשת לא נמצא בקטלוג?"
- "קודם כל - כדאי לבדוק ב ז ה י ר ו ת אם חיפשת את הספר בצורה הנכונה. למשל: אם הקלדת את שם המשפחה של המחבר כמו שצריך, או את שם הספר כמובן."
- "ואם..."
- "ואם זה לא נמצא אז אפשר לפנות לקטלוג המאוחד."
- "?"
- "עכברונת - אל תעשי פרצוף כזה!
נכון שכשאת מחפשת ספר, את נכנסת לקטלוג המקומי של הספרייה שלנו? אז קטלוג מאוחד הוא קטלוג שלתוכו 'שפכו' את כל הקטלוגים המקומיים - מה שחוסך המון זמן באיתור הספר, כי החיפוש בקטלוג המאוחד יוצר חתך של כל הספריות המחזיקות בספר.
חכי רגע. אתן לך דוגמה: יש ספר שחיפשת בקטלוג המקומי ולא מצאת. את יכולה להקיש על הקישור של הקטלוג המאוחד ה א ר צ י - הכולל כמובן את כל הקטלוגים המקומיים של הספריות האקדמיות בארץ, בנוסף לספריות של מכללות, מכוני מחקר ועוד."
- "טוב. אז נגיד שחיפשתי בקטלוג ה מ ק ו מ י את הספר 'העכברון האפור' - ולא מצאתי אותו..."
- "בואי נעשה את זה ביחד! נקיש על הקישור של הקטלוג המאוחד לספרים - ועכשיו: נחפש שוב את הספר."
- "אוי שי. תראה: יש ספר שנקרא 'העכברון האפור', ובשורה אחרת מופיע אותו השם בכתיב חסר."
- "זה מה שנקרא חוסר-אחידות: בד"כ יש כללים לרישום הספרים ולקטלוגם, אבל כאן מכיוון שספריות שונות מחזיקות בספר הזה, כל ספרייה הקלידה את שמו בצורה שונה - בכתיב חסר או מלא."
- "אז הספר הזה נמצא בארץ. זה מה שזה אומר. נכון?"
- "נכון. אבל זוהי רק ההתחלה. כדי לדעת את שם הספרייה המחזיקה בספר נקיש על הקישור של שם הספר ו..."
- "שער-ציון, דוד ילין, בית הספרים - כנראה שזה ספר מאוד מ ר ת ק אם הוא נמצא במספר ספריות!"
- "טוב. בואי נאמר שהספר הזה יושב במספר ספריות מסיבות שונות - אבל שם הספרייה עדיין לא נותן לנו לדעת אם הספר ניתן להשאלה, או אפילו לעיון. לשם כך יש להקיש על שם הספרייה המחזיקה בספר. בואי ננסה את 'שער-ציון'."
- רשום כאן: 'ילדים שמור - לא להשאלה'. אוף!"
- "'לא להשאלה' משמעו שאפשר לעיין בספר במקום. באמת חשבתי שהגיע הזמן שנכיר מקרוב את ספריית בית אריאלה. תגלי שיש שם מקומות נהדרים בכדי להתרוצץ ולהבהיל אזרחים תמימים - ועם קצת מזל, נוכל לנצל את הזמן הנותר לקריאה בספר!"
- שי. תראה! כשאני חוזרת לרשימת הספרים לפי סדר א"ב אני מגלה שיש כל מיני ספרים שמתחילים במילה 'עכברון' - 'עכברון המציל', 'עכברון הביתה שב', 'עכברון פיקח', 'עכברוני ט י פ ש ו נ י ' - איזה מן שם מטופש זה!"
- רגע אחד עכברונת. את צריכה לזכור שלא כל אחד מכיר אותך ממש מ ק ר ו ב - אבל כדאי גם לזכור שכמו שיש קטלוג מאוחד לספרים, הנקרא דרך אגב בשם ULI, כך יש קטלוג מאוחד לכתבי-עת, או בשמו המקוצר: ULS - אבל אולי נגלה אותו בפעם הבאה..."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה