יום ראשון, 25 באפריל 2010

רמב"י - מפתח למאמרים במדעי היהדות

- "טוב עכברונת"- שי הושיב את שפופרת הטלפון על כנה ופנה אלי: זוכרת ששאלת אותי איך עורכי רמב"י יכולים לקרא כל-כך הרבה מאמרים ולהכניס אותם למפתח? כרגע סיימתי שיחת טלפון מעניינת עם גב' סילוויאן שטמפפר מירושלים - אחת מעורכות רמב"י. ביקשתי ממנה לתאר קצת ממה שקורה מאחורי הקלעים של רמב"י - תקשיבי עד הסוף ואני חושב שזה יענה לך על רוב השאלות שאת מתה לשאול!
נתחיל באמא ואבא: רמב"י שייך לספרייה הלאומית, והבסיס שלו הוא המאמרים שהגיעו לשם: בעיקר מאמרים מתוך כתבי-עת וקבצים.
הלאה: אנשי הצוות - מונים כ- 2.5 משרות (!) וזה סימן קריאה ענקי עכברונת, בהתחשב בגודל העבודה שהם מבצעים: הם עוברים פיזית על כל כתבי-העת והספרים שמגיעים לספרייה הלאומית, ושולפים מהם את המאמרים הרלוונטיים בנושא מדעי היהדות.
מעבר לזה: יש להם כ- 450 כתבי-עת שהגיעו פעם לספרייה הלאומית, ומכל מיני סיבות אין להם עליהם מנוי בדפוס כיום - אבל יש להם את הפורמט האלקטרוני."
- "זאת אומרת שי, שהם יכולים לשלוף גם משם מאמרים?"
- "נכון. יש להם מה שנקרא - Alert, זאת אומרת: קבלת 'התראות' בנוגע לגליונות חדשים שיוצאים, ושוב: הם עוברים על תוכן העניינים ומוציאים את המאמרים.
- שי, זה לקרא המון! ובכל יום!"
- "נכון. ותזכרי שרמב"י אכן מתעדכן בכל יום. אבל זה עוד לא הכל: יש להם גם גישה לכתבי-העת שהספרייה בהר הצופים מנויה עליהם, ומעבר לכך: יש אנשים ששולחים אליהם מאמרים שלא מגיעים בדרך 'המסורתית' - כמו מאמרים שיוצאים בכתבי-עת שעליהם בית הספרים איננו מנוי, מכיוון שנושא כתב-העת אינו קשור בכלל במדעי היהדות, ואם קרה שפורסם בכתב-עת כזה מאמר שהוא כן רלוונטי למדעי- היהדות, אז הם יקבלו אותו כתדפיס או בקובץ PDF.
תזכירי לי מה עוד ביקשת שאשאל אותם בטלפון?"
- "השנים. ממתי כל זה התחיל."
- "נכון. אז נקודת הפתיחה ה מ ו ג ד ר ת היא שנת 1966, שנה שבה התחילו להכניס למחשב את פרטי כל המאמרים שיצאו בחוברות המודפסות של רמב"י, אבל כיום אפשר למצוא ברמב"י גם מאמרים מוקדמים שיצאו לפני -66, כמו מאמרים מתוך קבצי יובל שיצאו בשנות ה- 40 וה- 50."
- "שאלתי גם על השפות."
- "נכון. ונדמה לי שזוהי הנקודה האחרונה: כ- 30% מהמאמרים ברמב"י יצאו בעברית, וכל השאר: כ-60%, בשפות אנגלית, גרמנית ושפות זרות. גם ברוסית. נדמה לי שסילוויאן ציינה שהם מעסיקים גם סטודנטית דוברת רוסית גם לשם הטיפול במאמרים ברוסית - ואחרון חביב ששכחת לשאול: הקישור לטקסט המלא!"
- "אה. נכון..."
- "אה! אז בגדול רמב"י הוא מפתח ב י ב ל י ו ג ר פ י למאמרים. זאת אומר: ברובו הגדול אין קישור לטקסט המלא של המאמרים, אבל בשנים האחרונות הם מטפלים בנושא הזה, וכיום אפשר למצוא קישורים לטקסט מלא שהם חינמיים, וגם קישורים לטקסט מלא המוגבלים לספריות המנויות על כתב-העת בפורמט אלקטרוני."
- " לא הבנתי כלום ואני רעבה עכשיו!"
- "נלך לאכול מיד. גם אני רעב. זאת אומרת: שאם יש כתב-עת שהוא לא חינמי אלא דורש תשלום עבור המנוי האלקטרוני שלו, במקרה כזה ברמב"י יש קישור לטקסט המלא אבל הוא לא יפתח בצורה גורפת, אלא רק אם המשתמש משתייך לאוניברסיטה או לכל מוסד מחקר אחר, המנוי על כתב-העת.
ועכשיו עכברונת רעבה וסבלנית: ארוחת צהריים!"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה