יום ראשון, 11 באפריל 2010

אז מה זה מספר מיון?

הכי אני אוהבת כששי מרשה לי להתרוצץ על הרצפה בשעה שהוא יושב בדלפק ההדרכה. דלפק ההדרכה הוא כמו תחנת כיבוי-אש: צריך לכבות שריפות במהירות ובשיטתיות - אבל מהרצפה אפשר לראות דברים ששי לא רואה משומקום אחר. למשל: סנדלים. סנדלים בכל הצבעים, ומכל הסוגים והמינים והגדלים - והכי כייף לשייך את הסנדל לנועל. סנדלי שורש למשל בשיא החורף, ובלי גרביים כמובן, משתייכים בד"כ לחברה מלמודי א"י. מה שממריץ אותי לזקוף אזניים ולהקשיב לחילופי הברכות ולחדשות הפיקנטיות ששי מחליף עם הסטודנט התורן. נעליים שחורות ומצוחצחות מלחיצים אותי לפעמים כי אולי אולי נועל אותם ראש בעל מחשבות רציניות וכבדות - דבר שלא מרתיע את שי, אבל בזה הוא חסר תקנה: שי אומר שהסוד לעבודה עם הסטודנטים זה הפשטות. לדעת שאתה באמת באמת לא יודע, ואז אפשר לשים את האגו בצד ולהקשיב למי שעומד מולך. ולפעמים גם ללמוד ממנו.

אז היום שי כחכח בגרונו - וזה סימן בדוק שהשטח פנוי ואפשר לטפס אל השולחן ולדבר ב ג ו ב ה העיניים. כמעט.
"מספר מיון", פתח שי - כאילו שלא עבר לילה וארוחת בוקר ועוד דקות לא מוגדרות מאז הגילוח האחרון, "מספר מיון הוא כאמור כתובתו של הספר על המדף. את צודקת שבמבט ראשון כל הצירוף הזה של אותיות באנגלית, עברית, מספרים ושנה עשוי להיראות ק צ ת מבלבל, אבל אם תתפסי איך בנוי מספר מיון, יהיה לך קל לאתר אותו על המדף – ואולי גם לאתר ספרים נוספים העוסקים באותו הנושא.
למספר מיון יש למעשה 3 שורות: בשורה הראשונה יש מספר או אות או צירוף של השניים, לסימול נ ו ש א הספר. אצלנו בספרייה למשל בחרו ב-5 אותיות לנושאים הקשורים במדעי היהדות:
T – תנ"ך
A – יהדות
B- בלשנות שמית
C – ספרות יפה. שימי לב עכברונת שמדובר כאן בספרות יפה במדעי היהדות.
D – תולדות עם ישראל
E – ארץ ישראל ומדינת ישראל."

- "בסדר שי, אז מה עושים עם ספרות מתורגמת שלא קשורה במדעי היהדות?"
- "ספרות מתורגמת מקבלת אצלנו בד"כ מ ס פ ר-ד י ו א י . וכן. זהו שם החתול שאהבת בספר, אבל בואי ניקח את הספר האחרון שבלעת השבת: 'הקפות ביער' של דלין מתיה. הספר הזה נכתב באפריקנרית, והוא ממש, אבל ממש לא קשור במדעי היהדות. לכן הוא קיבל בקטלוג שלנו מספר דיואי: 828.9936 – עכברונת, אל תפהקי עכשיו!
אחרי השורה המציינת את נושא הספר, באה שורה שניה שכולה אותיות: שלוש אותיות ראשונות של שם משפחתה של המחברת או המחבר, נקודה, ושתי אותיות ראשונות של שם הספר.
את הספר שלך כתבה המחברת מתיה דלין. מתיה הוא שם משפחתה, ולכן נכתוב: מתי, נקודה, ושתי אותיות ראשונות של שם הספר המתחיל כאן במילה הקפות: מתי.הק – ונותרה השורה השלישית של שנת ההוצאה: תשמ"ה, נדמה לי. כך שלבסוף נקבל: ‫ 828.9936 מתי.הק תשמ"ה. עכברונת? עכברונת!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה