יום רביעי, 21 באפריל 2010

מה זה מפתח

- "שי, למה אמרת הבוקר לאישה עם הכובע שתחפש במפתח?"
- "את שואלת מה זה מפתח?"
- "כן."
- "בואי נבדוק במילון: יש למילה 'מפתח' כמה הגדרות. את בטח מתכוונת להגדרה המוכרת: 'אביזר מתכת המשמש לפתיחה ולנעילה של מנעול; אביזר דומה המפעיל מתג או מפסק כלשהו.'
- אבל יש למילה 'מפתח' הגדרה נוספת: 'רשימה, לרוב אלפביתית, של שמות, מושגים, מקומות וכד' בצירוף מראי המקום שלהם, הבאה בסוף ספר (לרוב ספרי מדע ועיון). בלועזית: אינדקס.'
- אבל עכברונת, הרשימה הזאת לא באה רק בסוף הספר המודפס אלא גם במאגרים מקוונים:
כשחיפשנו היום ס פ ר י ם - נכנסנו לקטלוג המקומי של האוניברסיטה, אבל לחיפוש מ א מ ר י ם נכנסנו ל מ פ ת ח ו ת למאמרים, ובעברית יש שני מפתחות ידועים: האחד הוא 'מפתח למאמרים בעברית' בעריכת אוניברסיטת חיפה, והשני הוא רמב"י - מפתח למאמרים במדעי היהדות.
זוכרת על מה חיפשנו חומר היום?"
- "צלבנים? נדמה לי..."
- "נכון. חומר על הצלבנים בארץ - לכן קל היה למצוא מאמרים בשני המפתחות הללו כי בשניהם יש מאמרים בנושא תולדות ישראל ולמודי ארץ ישראל."
- "אז אפשר פשוט ללחוץ על הכפתור ולהיכנס למפתחות?"
- "טכנית כן, אבל לרוב לא נקבל בתוצאות מאמרים בטקסט מ ל א, אלא רק את ה ה פ נ י ה למאמר.
זאת אומרת: שם מחבר המאמר, שם מאמר, והמקום שבו אפשר למצוא את המאמר: שם כתב-העת או הקובץ או הספר, מספר העמודים והשנה."
- "משעמם נורא!"
- "עכברונת! את שוכחת שזה יכול להיות מעניין - תלוי מה את מחפשת, ולאיזה מטרה! תחשבי שאת צריכה להגיש עבודת מחקר בנושא מסוים, נושא שממש אבל ממש מעניין אותך, ואין מספיק ספרים בנושא, או שיש - אבל הם ממש ישנים ולא מעודכנים."
-"אז?"
- "אז הולכים לקטלוגים - זאת אומרת: למפתחות למאמרים. ושם אפשר למצוא..."
- "מאמרים!"
- "ותחשבי קצת קדימה: מאמרים ולא ספרים, זאת אומרת: חיבורים קצרים ולא ארוכים, ומחקריים, והכי חשוב - מעודכנים: מאמרים מלפני שנה, חודשיים, חודש, שבוע - ולא מלפני שנה, שנתיים או יותר, אבל לא נתת לי לסיים את המשפט הקודם: אם את יכולה למצוא במפתחות למאמרים רק ה פ נ י ו ת למאמרים, ולא את הטקסט המלא למאמרים שאת רוצה, תיאלצי לעשות שלב נוסף בחיפוש. נחשי מה?"
- "טוב. אם המפתח לא נותן לי את המאמר מול העיניים, אבל כן נותן לי הפניה היכן הוא מתחבא...אז אני אצטרך לחפש את המקום שלו."
- "שתי נקודות עכברונת! אם את מוצאת במפתח את שם המאמר ואת שם הספר או כתב-העת שבו נמצא המאמר, ולא את הטקסט המלא, אז כמו שאמרת: תצטרכי לחפש היכן נמצא הספר או כתב-העת בספריות הקמפוס - ואת זה את כבר יודעת לעשות: להיכנס לקטלוג ולחפש שם לא את שם המאמר, אלא את שם הספר או שם כתב-העת, וכמובן: שם הספרייה המחזיקה בו."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה